top of page

لوچیا بوزه، یکی از بزرگ‌ترین ستارگان سینمای اروپا کرونا گرفت و درگذشت



سراسر- لوچیا بوزه، یکی از بزرگ‌ترین ستارگان سینمای اروپا در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در هشتاد و نه سالگی در بیمارستانی در سِگُوی‌یای اسپانیا درگذشت.



بوزه در وطنش ایتالیا و محل اقامتش، یعنی اسپانیا،بسیار شهره بود. دو کشوری که هم اکنون در بحران کرونا دست و پا میزنند. او برای دهه‌ها در فیلم‌های هنری این کشورها و دیگر کشورهای اروپایی ظاهر شد و بیش از همه برای بازی در دو فیلم کارگردان ایتالیایی میکل‌آنجلو آنتونیونی و اثر کلاسیک سینمای اسپانیا، "مرگ یک دوچرخه‌سوار"، معروف است.

در ۱۹۴۷، وقتی بوزه فقط شانزده سال داشت در مسابقه زیبایی ملی به عنوان ملکه زیبایی ایتالیا انتخاب شد، گزینشی که درهای سینمای ایتالیا را به رویش باز کرد. او سه سال بعد، در اولین فیلم بلند سینمایی‌اش به نام "زیر درختان زیتون صلحی وجود ندارد" بازی کرد،.

در سال ۱۹۵۰ کارگردان بزرگ ایتالیایی میکل‌آنجلو آنتونیونی، برای اولین فیلم بلندش، "وقایع‌نگاری یک عشق"، بوزه را انتخاب کرد. همکاری دوم آن‌ها با همدیگر، "بانو بدون گل‌های کاملیا" را رقم زد.



در سال ۱۹۵۵ بوزه در "مرگ یک دوچرخه سوار" شناخته‌شده‌ترین فیلم کارنامه‌اش و اثری که نقشی مهم در شهرت جهانی سینمای اسپانیا داشت، بازی کرد، این فیلم به کارگردانی فیلمساز چپ اسپانیایی، خوآن آنتونیو باردِم ،عموی خاویر باردم، ساخته شد. برخی از فیلم های او عبارتند از:

.این نامش غروب است،( لوییس بونوئل)

نکتورن ۲۹ ، (پرا پورتُبِیا)

"ساتریکون" (فدریکو فلینی)

"وصیت‌نامۀ اورفه" ( ژان کوکتو) به همراه پابلو پیکاسو

"وقایع‌نگاری یک مرگ از پیش اعلام شده" (فرانچسکو روزی)

"ناتالی گرانژه" (مارگاریت دوراس)


bottom of page